Re: Wat is hier van af te leiden?

From: Gevik Babakhani <pgdev(at)xs4all(dot)nl>
To: Peter van Summeren <peter_van_summeren(at)hotmail(dot)com>
Cc: pgsql-nl-algemeen(at)postgresql(dot)org
Subject: Re: Wat is hier van af te leiden?
Date: 2006-11-10 10:22:53
Lists: pgsql-nl-algemeen

Hallo Peter,

De server die je beschrijft is wel een krachtig apparaat. Ik zou eens
kijken naar waar het apparaat het meeste werk voor moet gaan doen. De
volgende punten zijn naar mijn mening van belang.

1. Wordt de data slecht enkele keren van de database gelezen en de echte
verwerking wordt door de programmatuur uitgevoerd? Of zit de verwerking
ook in de database. Bijvoorbeeld in de Stored Procedures. (CPU en
geheugen)

2. Hoe belangrijk is lees snelheid? Tegenwoordig kan je met SATA
hardschijven zeer goede lees resultaten behalen. (Harddisk en RAID
configuratie)

3. Linux? Windows? Mac OS/X? Naar mijn ervaring presteert PostgreSQL
beter op *unix, op dit moment.

4. De tuning van PostgreSQL is natuurlijk ook zeer belangrijk. Als je
datamining gaat doen, betekend dat je database wellicht veel gaat
sorteren. De hoeveelheid sortering geheugen die je voor elke gebruiker
reserveert zal hier een belangrijke rol spelen.

5. Hoe zwaar zijn de berekeningen per query resultaat? Ga je een paar
gig in een keer ophalen en daar op berekeningen laten uitvoeren? Of doe
jet dat in kleine queries.

6. Hoe zwaar wordt de huidige server voor je toepassing belast? Kom je
geheugen tekort of Disk I/O.

Met 32GB geheugen en quad, kom je heel ver als de berekeningen niet erg
intensive zijn.

Groeten,
Gevik

--