Re: Wat is hier van af te leiden?

From: Gevik Babakhani <pgdev(at)xs4all(dot)nl>
To: Peter van Summeren <peter_van_summeren(at)hotmail(dot)com>
Cc: pgsql-nl-algemeen(at)postgresql(dot)org
Subject: Re: Wat is hier van af te leiden?
Date: 2006-11-10 11:15:56
Lists: pgsql-nl-algemeen

Hallo Peter,

On Fri, 2006-11-10 at 11:29 +0100, Peter van Summeren wrote:
> [...]
> 1. In eerste instantie betreft het onderzoek. Deze moeten leiden tot stored procedures. Onderzoek heeft zijn tijd nodig. De database zal vele malen benaderd worden om precies te weten waar het onderzoek zich op moet richten. Helaas gaat het om verbanden die pas zichtbaar worden bij grote aantallen.
> 2. Ik krijg een afgietsel van een Oracle database. Hoe dat er precies uitziet weet ik nog niet. Belangrijk voor mij is dat postgresql gratis is. Anders zit ik voor iedere drup te betalen. Ik heb in ieder geval te maken met overzetten van Oracle naar Postgresql.

Tijdens overzetten, let op het indexen,datatypes, en sequences (auto
nummeringen voor primary keys)

> 3. Ik denk dat met 32Gb RAM de database in het geheugen te zetten is. Vermoedelijk zal zoiets wel werken tot een database van 16 Gb.

PostgreSQL zal nooit je hele database in het geheugen laden.
Het gebruikt het geheugen voor het sorteren, joinen en dergelijke.
Vergis je niet, 32GB RAM is HEEL ERG VEEL (en duur, waarschijnlijk heb
je met 4GB geheugen modules van c.a 500,- per stuk te maken. Kijk
anders op http://www.hpsindustrial.nl/ voor rackmount servers )

http://tweakers.net/nieuws/45013/Apple-introduceert-Xserve-met-Xeon-processors.html

> 4. Ik heb op dit moment geen server. Ik kan dus niets zeggen over wat ik aan IO zal hebben.
> 5. Jouw opmerking aan het einde "Met 32GB geheugen en quad, kom je heel ver als de berekeningen niet erg intensive zijn." betekent voor mij dat dit het minste is dat ik nodig heb. Dat kan inhouden dat voor meer dan twee gebruikers ik in de toekomst nog een server moet aanschaffen. Klopt dat?

Zie boven a.j.b.

> 6. Voor mij belangrijk: ik denk dat de Xserve een soort unix draait. Jij schijnt anders van mening te zijn. Hoe zit dat?
Nee, nee,
Als ik Xserver op google zoek, kom ik op Mac server terecht. Deze zijn
in feite unix als er ook Mac OS op draait, maar persoonlijk heb ik er
geen ervaring mee.