Wat is hier van af te leiden?

From: Peter van Summeren <peter_van_summeren(at)hotmail(dot)com>
To: <pgsql-nl-algemeen(at)postgresql(dot)org>
Subject: Wat is hier van af te leiden?
Date: 2006-11-10 05:02:51
Lists: pgsql-nl-algemeen

Gegeven: database nu: 6-7 Gb
input: ieder jaar nieuwe inhoud van 6-7Gb,
kunnen bij komen eind volgend jaar andere databases met een maximum van 25Gb.
vermoedelijk dagelijkse update, kan ook maandelijks zijn.
gebruikers: begin volgend jaar 1, eind volgend jaar 2, daarna 6-7.
gebruik: datamining op postgresql database
mathematica in combinatie met datamining
geen verbinding met het internet.
beschikbaarheid: van 8-18 uur.
Gevraagd: welke hardware is minimaal nodig? (server, RAM, SATA etc.)

Toevoeging: ik lees wel eens artikelen die met verve beschrijven wat voor prachtige hardware men gekocht heeft.
Vooraf wordt geen functioneel ontwerp gegeven, achteraf - bij navraag - geeft men een waarom.
Zo kan men alles goedpraten.
Bovenstaande is een vraagstelling die vele andere ontwerpbeslissingen naar de oppervlakte zal brengen.

Met de billen bloot: ik ben van plan voor het eind van het jaar een server te bestellen: Xserve quad, RAM 32Gb, met 15000rpm harddisks voor 2*500Gb, etc.
Moeilijkheid: - wellicht is er voor 1-2 personen een andere en veel betere keuze. Mijn inschatting: een grensgeval.

Wat denken jullie?

Groetjes, Peter

Check out some new online services at Windows Live Ideas—so new they haven’t even been officially released yet.
http://ideas.live.com