Re: Moet ik oppassen met wat ik index?

From: Koen Martens <gmc(at)sonologic(dot)nl>
To: vinny <vinny(at)xs4all(dot)nl>
Cc: Isaak <isooik(at)gmail(dot)com>, pgsql-nl-algemeen(at)postgresql(dot)org
Subject: Re: Moet ik oppassen met wat ik index?
Date: 2010-06-03 10:50:41
Lists: pgsql-nl-algemeen

On Thu, Jun 03, 2010 at 09:12:18AM +0200, vinny wrote:

> Dat hangt af van hoeveel RAM je hebt, hoe groot de index is, en wat je
> instellingen va PostgreSQL zijn.
> Dat is een kwestie van tunen en benchmarken om te zien met welke
> instellingen je de beste resultaten krijgt.
> Hierover zijn ook eindeloos veel topics te vinden in de mailinglists, neem
> even de tijd om de parameters van de configuratie te leren kennen.

Nouja, indices worden in eerste instantie op disk opgeslagen. Het operating system zal,
bij voldoende beschikbaar geheugen en voldoende gebruik van de index, de index (of delen
ervan) in ram houden (disk cache). Daarnaast heeft PostgreSQL nog een eigen, relatief
kleine 'buffer cache', waarin veel gebruikte pagina's (of dit nu index paginas of
tabeldata is) worden vastgehouden.

Je kan via allerlei system catalogs overigens opvragen hoe effectief de buffercache is
tov een bepaalde index.

Gr,

Koen